انبه ؛ میوه ای برای تقویت بینایی

 

 انبه یکی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر کافی ویتامین C ، ویتامین B ، پتاسیم ، کلسیم و آهن است. ویتامین A در تقویت بینایی چشم
  و حفظ سلامتی دندان ها ، پوست ، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت های نرم  بدن نقش مهمی دارد.

نصف میوه ی انبه ی متوسط معادل یک واحد میوه است و70 کالری انرژی دارد. طعم انبه رسیده و تازه شبیه مخلوطی از طعم هلو و آناناس است و بسیار آبدار و خوشمزه می باشد .

خواص و اثرات سلامتی انبه :

- از میوه و پوست انبه علاوه بر ترشی و مربا ، عصاره ای درست می کنند که دارای اثر قابض است. همچنین غرغره این عصاره بصورت مخلوط با کمی آب، برای گلودرد مفید است.

- پوست آن دارای 15 تا18 درصد تانن است و یک قاشق چایخوری پوست کوبیده آن به میزان دو مرتبه در روز برای اسهال مفید است.

- انبه ابتدا گس و بعد ترش می شود و در اثر زیاد ماندن بر روی درخت، کم کم شیرین می شود.

- میوه آن بوی خوشی مثل عنبر دارد. دهان را خوشبوکرده و رنگ چهره را باز می کند.

- تقویت کننده جسم ، روح و دستگاه گوارش است. 

- کلیه و مثانه را تقویت می کند.

- برای بهبود سرفه ، تنگی نفس ، انواع سردرد ، اسهال و دردهای قولنجی مفید است.

- عطش را رفع می کند.

- برای چاق شدن افراد لاغر مفید است.

- ادرار آور و ملیّن است.

- مربا و ترشی انبه برای تقویت معده مفید است.

نکات مورد توجه :

- زیاده روی در مصرف انبه برای افرادی که طبع گرم دارند، مضر است.

- مصرف انبه به خصوص ترشی آن با معده خالی ، ایجاد ناراحتی معده می کند. بنابراین بهتر است آن را بعد از غذا و ترشی آن را همراه با غذا میل کرد.

- پوست انبه را قبل از خوردن جدا کنید ، زیرا بعضی افراد نسبت به آن حساسیت دارند.

 

/ 0 نظر / 12 بازدید