خرما؛ میوه ای مغذی و پر انرژی برای افطار

ویتامین های موجود در آن شامل: ویتامین هایB1 ،B2  ، A ، بیوتین ، اسید فولیک و ویتامین C است.آ

8/13 درصد آن را آب و 3درصد آن را پروتئین تشکیل می دهد.

بلافاصله بعد از خوردن یک کیلوگرم خرما، 3470 کالری انرژی در بدن تولید می شود. به همین دلیل مصرف خرما در افطار مناسب است، زیرا گرسنگی شما را فرو می نشاند..

این مقدار انرژی در مقایسه با سایر میوه ها بسیار بالاست.
مقدار انرژی تولید شده در یک کیلو گرم از مواد غذایی زیر به شرح زیر است :

 

زرد آلو : 520 کالری

 

پرتقال : 480 کالری

 

برنج پخته : 1800 کالری

 

نان گندم : 2295 کالری

 

موز : 970 کالری

 

گوشت بدون چربی : 2245 کالری

 

ولی همانطور که گفته شد یک کیلو خرما بیش از 3000 کالری انرژی تولید می کند.

15 تا 30 در صد آن را آب تشکیل می دهد . میوه خرما  2 درصد پروتئین و کمتر از 2 درصد چربی و املاح دارد. پروتئین و آب موجود در آن بسته به نوع خرما و مرحله رسیدن آن فرق می کند. سدیم کمی نیز دارد.

همچنین می توان گفت خرما به تنهایی یک منبع و معدن غنی است
زیرا حاوی املاح معدنی فراوانی است.مقدار فسفر موجود در خرما به اندازه مجموع فسفر موجود در زردآلو، گلابی و انگور است.

حجم بالای منیزیوم موجود در خرما باعث کاهش انواع سرطان می شود.

به دلیل سدیم کم آن ( 1میلی گرم در 100گرم خرما )، برای افراد دچار فشار خون بالا که بایستی رژیم کم سدیم داشته باشند، مفید است. آهن موجود در آن ( 3میلی گرم در 100 گرم خرما ) یک سوم RDA یا نیاز روزانه به آهن را برای مردان تامین می کند.

فیبر موجود در آن برای بهبود عملکرد سیستم گوارش و هضم و دفع مواد غذایی مفید است. مطالعات فراوان نشان می دهد برای بیشتر افراد رژیم پرفیبر بسیار بهتر و سالم تر از رژیم غذایی کم فیبر است.

/ 0 نظر / 13 بازدید